نحوه کاشت و نگهداری از گل قلب ارغوانی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

گل قلب ارغوانی یکی از گیاهان گلدار خانواده ی برگ بیدی می باشد و علت این نامگذاری به خاطر برگ های ارغوانی رنگش می باشد. این گروه از خانواده ی کملیناسه و دارای گونه های متعدد است و بیشتر آن ها را برای تزئین طاقچه ی گلخانه ها و پشت پنجره ها و بالکن های سرپوشیده نگهداری می کنند و احتیاج به خاک مرغوب و تقویت شده دارد.
يکشنبه، 2 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل قلب ارغوانی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
گل قلب ارغوان یکی از گیاهان گلدار خانواده ی برگ بیدی و علت این نامگذاری بخاطر برگ های ارغوانی رنگ آن است. این گروه از خانواده ی کملیناسه و دارای گونه های متعدد است و بیشتر آنها را برای تزئین طاقچه ی گلخانه ها و پشت پنجره ها و بالکن های سرپوشیده نگهداری می کنند. احتیاج به خاک مرغوب و تقویت شده دارد. تمام گیاهان این گروه دارای ساقه های رونده و برگ های بیضی شکل هستند که اغلب با رنگهای متنوعی در طول برگ تزیین شده و برای پرورش در سبدهای آویزان بسیار مناسب هستند.

رشد آنها بسیار سریع و در فصل بهار و تابستان در فضای آزاد به خوبی پرورش می‌یابند. برای آنکه گیاه پرپشت و زیبایی شود، باید سرشاخه های آن را مرتباً قطع و هر ماه کود مایع تقویتی به آن دهید. گیاه قلب ارغوان فاقد کلروفیل است از این رو به رنگ بنفش تا ارغوانی دیده می‌شود. این گیاه گل های ریز با رنگ های سفید، صورتی و ارغوانی دارد. این گلها یک گلبرگ دارند و بیشتر در اواخر فصل تابستان ظهور می‌کنند، ولی در مناطق معتدل گرم، در اواخر بهار گل می‌دهند.
 

نگهداری از گل قلب ارغوانی

• نور مناسب گل قلب ارغوانی

گیاه خود را در محیطی قرار دهید که نور به آن برسد گیاه قلب ارغوان یا همان  توانایی رشد در محیط های کم نور را نیز دارد. اما برگ های آن به جای بنفش کم کم سبز می شوند و اجازه دهید که نور به این گیاه برسد. اما در بهترین حالت آن را در معرض نور جانبی قرار دهید تا باعث پلاسیده شدن آن نشوید.
 

• آبیاری گل قلب ارغوانی

گلدان های خود را در هفته ای دو بار آبیاری کنید. اما اگر گلدان های شما زیاد در آفتاب هستند و هوا گرم است نیاز به آبیاری بیشتری دارند. اگر پای گلدان شما خشک است نیاز به آبیاری دارد و این خود می تواند معیاری برای آب دادن باشد.

هر چند وقت یک بار گلدان خود را در نظر داشته باشید تا ببینید پس از آبیاری چند روز بعد پای گل شما خشک می شود سپس با تجربه ای که کسب کرده اید گلدان خود را آبیاری کنید. در فصل زمستان که گیاه شما به خواب زمستانی رفته است نیاز به آبیاری چندانی نیست و همان آبیاری باران برای گلدان شما کافی است. با شروع شدن گرمی هوا و نزدیک شدن به بهار شروع کنید گلدان خود را آبیاری کنید.
 

• رطوبت مورد نیاز گل قلب ارغوانی

 گیاه قلب ارغوان را در اتاقی قرار دهید که ۴۰ درصد رطوبت داشته باشد. نوک قهوه ای برگ ها نشان دهنده خشکی هوا می باشد.
 

• دمای مناسب گل قلب ارغوانی

دمای متوسط از ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد برای گیاه قلب ارغوان مناسب است.  گیاهان برگ بیدی بنفش می توانند دماهای بسیار پایین را تا ۱۰ درجه سانتی گراد تحمل می کند اما در هر حال بهتر است که محیط را برای  گیاه  برگ بیدی بنفش گرم کنید.

هوای سرد باعث یخ زدگی گیاه شده، برگ های آن نرم و آبکی شده و رنگ خود را از دست می دهند. برگ های این گیاه در اثر تغذیه مصنوعی بیش از اندازه، ضخیم و سبز روشن می شوند. در این صورت باید تغذیه را متوقف کرده تا رنگ ابلق برگ ها، برگردد. لکه های سوخته قهوه ای روی برگ ها در اثر مواد براق کننده است.

در هوای گرم و خشک نوک برگ ها به طرف بالا برگشته و سقوط می کنند. گلدان را به محل خنک تری برده و غبار پاشی کنید. قاعده ساقه نزدیک سطح خاک در اثر آَبیاری زیاد و یا زهکش نامناسب، می پوسد. در صورتی که برگ ها بد شکل وچسبناک شدند و حشرات سبز رنگی هم اطراف گیاه دیدید، باید هر دو هفته یکبار با یک حشره کش نفوذی سمپاشی نمایید.
 

• خاک مناسب گل قلب ارغوانی

در کل گل قلب ارغوانی گیاه مقاومی است و داخل خاک سنگین هم رشد می کند اما اضافه کردن مقداری شن و یا خاک برگ به خاک باغچه باعث می شود زهکشی بهتر شود و گیاه از پوسیدگی در امان بماند.
 

• هرس کردن گل قلب ارغوانی

۱۰ سانتی متر از نوک ساقه های این گیاه را در فصل بهار یا در اوایل تابستان برش دهید که گیاهان در گلدان مرطوب به راحتی ریشه می زنند.
 

• تعویض گلدان قلب ارغوانی

گلدان های قلب ارغوانی نیاز چندانی به تعویض گلدان ندارند و اگر اندازه گلدان مناسب باشد تا حدود ۳ سال یا بیشتر به زیبایی گل شما ضربه ای وارد نمی شود. اما برای این کار در بهار و تابستان ( بهترین زمان اوایل بهار ) فقط کافی است گلدان خود را وارونه کرده گل بیرون آمده سپس ریشه ها را به صورت نهال در گلدان جدید بکارید.
 

تکثیر

قلمه هایی که حداقل یک گره داشته باشد تهیه کنید و مستقیم در خاک قرار سبک قرار بدهید، به راحتی تکثیر می شود. گل قلب ارغوانی در آب هم ریشه دار می شود و مدت ها می تواند در آب رشد کند و حتی گلدهی داشته باشد.


منابع
https://www.foroozani.com
https://rezvanflower.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.